وزیر نیرو: گسترش روابط با عراق یكی از راهبردهای كشور است
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،' مجید نامجو' روز دوشنبه پس از دیدار با ' مهند السعدی ' وزیر منابع آب عراق و هیات همراه ، در نشست خبری مشترك ، با اعلام این مطلب افزود: در این دیدار موضوع های خوبی مورد گفت و گو قرار گرفت و دو كشور همسایه علاقه مند به حل و فصل مشكلات آب بین خود هستند و نیازی به دخالت دیگران در این زمینه ندارند.

وی افزود: سهم ایران در تامین میزان آبی كه وارد عراق می شود، حدود 8 تا 10 درصد است ، اما وزن اصلی آب مربوط به كشورهای دیگر است كه برای عراق، مشكلاتی را ایجاد كرده است.

وزیر نیرو تصریح كرد: ما به عنوان كشور دوست و همسایه عراق، در همین حد و ظرفیتی كه وجود دارذ، تمامی تلاش خود را به كار می گیریم تا در چارچوب قراردادهای فی مابین دو كشور و تفاهمنامه هایی كه تا به حال انجام شده است، این مشكل را پیگیری كنیم.

به گفته ی وی در این جلسه تفاهم شد كه كمیته مشتركی از معاونان دو وزارتخانه در رابطه با تامین آب شرب بصره فعالیت كند و طرح هایی ارایه دهد كه این طرح ها در قالب كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی خواهد شد.

نامجو خاطر نشان كرد: ایران می تواند در جهت مطالعات طرح، تامین سرمایه لازم و مشاركت در ساخت طرح هایی كه به تصویب می رسد، به این كشور كمك كند تا مشكل آب شرب بصره حل شود.

وی افزود: البته برای تامین آب شرب بصره تاكنون از كانال های متفاوت، اقداماتی صورت گرفته و چندین سال است كه برای حل این مشكل، از طریق آب بسته بندی و انتقال آب با كشتی كمك هایی به این كشور كرده ایم و این كار را ادامه خواهیم داد.

وزیر نیرو تاكید كرد: خوشبختانه در قالب قرارداد 1975 الجزایر كه مورد تائید دو كشور است ، تاكنون دو كمیته فنی تشكیل شده و ظرفیت های خوبی وجود دارد تا بتوانیم مسائل خود را پیرامون این قرارداد حل و فصل كنیم .

همچنین دراین دیدار ، تفاهمنامه ای امضا و قرار شد یك تیم فنی و مهندسی تشكیل و به طرف عراقی برای بررسی موضوع های آبی به خصوص آلودگی رودخانه های بین دو كشور، معرفی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، وزیر منابع آب عراق نیز در این نشست خبری ضمن تبریك سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب به رهبری، دولت و ملت ایران، گفت: به همراه هیاتی برای بررسی تفاهم های مشترك بین دو كشور ایران و عراق در زمینه آبیاری و رودخانه های مشترك و نیز آگاهی از طرح های ایران در زمینه آبیاری به ایران سفر كرده ایم و در نشست مشترك امروز ، این موضوع ها با جدیت مورد بررسی قرار گرفت.

'مهند السعدی ' افزود: در این جلسه مقرر شد، یك كمیته فرعی ویژه در خصوص مشكلات آب شرب بصره بررسی های لازم را انجام دهد و در این زمینه پروژه های مشتركی را با ایران امضا خواهیم كرد.

وی بار دیگر یادآور شد: ما در این سفر، از ایران درخواست آب نكردیم، بلكه همكاری در این زمینه برای حل مشكلات موجود میان دو كشور درخواست ما بود.

این مقام عراقی جنگ طلبی های صدام را به عنوان یكی از مشكلات عراق و صرف بودجه این كشور عنوان كرد و افزود: طاغوت صدام تمامی بودجه مملكت را صرف جنگ های بی مورد كرد و به همین خاطر عراق جزو كشورهابی عقب مانده در زمینه آبیاری به شمار میآید، اما امییواریم هر چه زودتر بر این مشكلات فائق آئیم.

اقتصام**1070**1561





:: برچسب‌ها: زنده , اسپانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: